Sistem

Definisi

Sistem dalam sesuatu alat ialah bahagian yang mengawal operasi kefungsian sesuatu alat. Tanpa sistem, sesuatu alat itu tidak akan dapat berfungsi. Sistem adalah merupakan gabungan beberapa elemen atau komponen yang boleh beroperasi mengikut fungsi yang diprogram untuk melakukan kerja.

Keperluan
  • Dapat mengurangkan tenaga bebanan melakukan sesuatu kerja.
  • Dapat meningkatkan kemampuan untuk mengangkat atau mengalihkan sesuatu barang yang berat.

Jenis-jenis Sistem
  • Sistem Mekanikal
  • Sistem Elektrik
  • Sistem Elektronik
  • Sistem Kawalan
SISTEM MEKANIKAL
  • Dapat mengurangkan tenaga mekanikal manusia untuk melakukan kerja.
  • Kebiasaannya terdiri daripada beberapa elemen mekanikal untuk membantu mesin mudah bergerak.
  • Merupakan gabungan komponen yang membolehkan sesuatu barangan berfungsi, bergerak atau berputar.
  • Ianya bertujuan untuk memindahkan suatu sumber gerakan (motor) kepada satu gerakan lain (output)

KONSEP PERGERAKAN MEKANIKAL
  • Mekanisme atau system yang berfungsi, bergerak atau berputar.
  • Pergerakan boleh dihasilkan secara manual, enjin atau motor elektrik.


Pergerakan yang dihasilkan secara manual


GERUDI TANGAN
MESIN PENGISAR AIR BATU











 
 



Pergerakan yang dihasilkan secara motor elektrik

MESIN GERUDI ELEKTRIK

MESIN BASUH








 

 
               



Pergerakan yang dihasilkan oleh enjin


MESIN BANCUH SIMEN
MESIN RUMPUT















JENIS SISTEM MEKANIKAL

1.      Sistem Tuas

  • Sistem tuas ditentukan oleh kedudukan perkara-perkara yang berikut: Beban (Load), Daya (Effort) dan Fulkrum (Fulcrum)
  • Untuk mudah menghafal jenis tuas (class of lever), anda hanya perlu mengenalpasti kedudukan fulkrum (Fulcrum), beban (Load) dan daya (Effort)

FLE

  • “F” yang pertama bermaksud “Fulcrum” / fulkrum berada di tengah-tengah maka ia adalah tuas kelas pertama
  • “L” yang kedua bermaksud “Load” / beban berada di tengah-tengah maka ia adalah tuas kelas kedua.
  • “E” yang ketiga bermaksud “Effort” / daya berada di tengah-tengah maka ia adalah tuas kelas ketiga.


 a. Tuas Kelas Pertama – Fulkrum berada di tengah-tengah


b. Tuas Kelas Kedua – Tuas yang mempunyai fulkrum di hujung / hadapan manakala beban (load) berada di tengah-tengahnya.




c. Tuas Kelas Ketiga – Tuas yang mempunyai fulkrum di belakang manakala daya (effort) 
                                       terletak di tengah-tengahnya pula.



Contoh-contoh sistem tuas


      

  • ·      Pisau pencincang tidak termasuk dalam system tuas melainkan bawang atau bahan untuk dipotong atau dicincang di letakkan di bawah mata pisau dalam keadaan salah satu hujung pisau itu dipasakkan kepada papan pemotong maka ia akan menjadi system tuas kelas kedua kerana beban (Load) berada di tengah-tengah.


2.  Sistem Sesondol

  • Aci sesondol mempunyaki gear dan dua buah sesondol.
  • Gear aci sesondol dipasangkan bersama dengan aci engkol.
  • Pergerakan sesondol akan menyebabkan injap terbuka dan tertutup.
  • Aci sesondol berfungsi untuk mengawal pemasaan injap masuk dan ekzos

Aci sesondol merupakan peralatan yang digunakan pada enjin omboh untuk membuka dan menutup injap. Ia terdiri daripada rod silinder yang merentasi enjin dengan beberapa sesondol berbentuk lonjong, satu untuk setiap injap. Sesondol membuka injap dengan menolaknya ataupun menggunakan mekanisme perantaraan, sambil ia berputar.

Kedudukan Aci Sesondol


Bergantung kepada kedudukan aci sesondol, sesondol membuka injap secara terus ataupun melalui pautan rod penolak dan lengan jumpelang. Pengendalian terus melibatkan mekanisme yang lebih mudah serta dengan kadar kegagalan yang rendah, tetapi memerlukan aci sesondol untuk ditempatkan pada bahagian atas silinder. Walau bagaimanapun, pada zaman dahulu di mana enjin tidaklah secekap sekarang, faktor tersebut tidak begitu dipedulikan, tetapi kini rekaan aci sesondol atas adalah lazim. Sesetengah enjin menggunakan dua aci sesondol di mana masing-masing mengawal injap-injap masukan dan keluaran secara berasingan, dikenali sebagai sesondol atas berkembar (DOHC), maka enjin V6 DOHC pula mempunyai empat aci sesondol.





Komponen lazim enjin empat lejang DOHC. (E) Aci sesondol ekzos, (I) Aci sesondol masukan, (S) Palam pencucuh, (V) Injap, (P)Omboh, (R) Rod penyambung, (C) Aci engkol, (W) Jaket air bagi aliran bendalir penyejuk.













3.     Sistem Penyambungan Mekanikal

  • Berfungsi untuk memindahkan daya pergerakkan dalam sistem mekanikal.
  • Terdapat banyak produk yang menggunakan sistem penyambungan mekanikal.
  • Contoh produk yang menggunakan sistem penyambungan mekanikal adalah seperti :
       

a. pembukaan dan penutupan tong sampah

b. tangga serbaguna

c. penyidai jemuran


d. troli serbaguna

4.     Sistem Ulir Skru

  • Sistem ini terdiri daripada geligir berpintal yang seragam.
  • Ia juga terdapat pada aci yang dinamakan bolt, skru dan stad yang digunakan sebagai pengikat dan pencantum
  • Berfungsi sebagai pemindahan daya, pengangkat beban dan pengena beban.

Jek kereta yang menggunakan sistem ulir skru untuk mengangkat beban

5.      Sistem Engkol




   

  • Untuk menukar pergerakkan lurus kepada pergerakan putaran atau sebaliknya.
  • Sering digunakan pada pergerakkan omboh enjin, pengayuh basikal dan pergerakkan putaran mesin jahit
  • Contoh alat yang menggunakan sistem engkol:
















6.      Sistem Pneumatik





  • Menggunakan udara termampat sebagai media pemindahan kuasa yang dihasilkan dengan menggunakan mesin pemampat udara yang mempan udara sekeliling.
  • Banyak digunakan dalam industri pemasangan komponen elektronik, mesin proses makanan dan sebagainya.
  • Terdapat juga pada sistem pintu automatik pada bas dan juga pada bahagian brek.


Gambarajah blok komponen sistem pneumatik

  • Pemampat Udara : Berfungsi untuk mengumpulkan udara dan memampatkannya dari tekanan udara kasar ketekanan tertentu.
  • Pengering Udara : Berfungsi untuk mengeringkan udara yang telah dimampatkan daripada wap air sebelum udara dihantar ke sistem untuk mengelakkan komponen pneumatik dari berkarat.
  • Penerima Udara : Berfungsi untuk menyimpan udara yang telah dimampat dan dikeringkan sebelum dihantar ke sistem. Penerima udara juga dikenali sebagai tabung udara. Ia juga boleh mengawal tekanan angin yang terdapat di dalamnya.
  • Unit Servis : Terdiri daripada tiga komponen iaitu pengatur tekanan, tolok tekanan dan pelincir. Ianya berfungsi untuk mengawal tekanan dan melincirkan udara sebelum dihantar ke sistem.
  • Injap Kawalan Arah : Berfungsi untuk mengawal arah penggerak.
  • Penggerak : Ianya merupakan komponen terakhir yang terdapat dalam sistem ini. Berfungsi untuk melakukan kerja sebagaimana yang telah dikehendaki. Terdapat pelbagai jenis penggerak seperti rod keluar masuk, putaran dan nyalaan.


Penyambungan Pneumatik
Basic Pneumatic
7.      Sistem Takal dan Tali Sawat

  • Mempunyai dua roda berlurah yang dipasang pada aci dan dihubungkan dengan tali sawat.
  • Takal pemacu berputar maka takal pengikut berputar mengikut arah putaran yang sama kecuali tali sawat disongsangkan.
  • Kelajuan putaran bergantung kepada nisbah diameter kedua-dua takal.
  • Sekiranya takal pemacu besar, putaran yang terhasil adalah rendah tetapi daya kilasnya tinggi.
  • Kebiasaannya digunakan pada pergerakkan mesin jahit dan juga mesin gerudi lantai.

Mesin Jahit
  • Tali sawat digunakan untuk menghubungkan takal pemacu yang dipasang pada enjin atau motor elektrik dengan takal dipacu.

Tali sawat
  • Takal digunakan bersama-sama tali sawat untuk memindahkan gerakan atau kuasa seperti yang terdapat pada lif dan kren yang digunkan untuk memindahkan gerakan putaran kepada gerakan linear.

                              



8.      Sistem Hidraulik

  • Sama seperti sistem pneumatik tetapi sistem ini menggunakan prinsip tekanan hidraulik cecair / minyak hidraulik.
  • Bahagian utama dua omboh berisi cecair yang disambungkan dengan menggunakan tiub.
  • Pergerakkan cecair dilakukan oleh mesin pengepam yang akan menghasilkan tekanan.
  • Tekanan yang dihasilkan akan menggerakkan piston / omboh dalam silinder.
  • Contoh alat yang menggunakan sistem hidraulik adalah seperti sistem brek pada kenderaan dan alat pengangkat jentera.

       



Sistem kerja hidraulik pada sebuah sistem pengungkit

9.      Sistem Gear

SISTEM GEAR - JENIS DAN FUNGSINYA

Gear




  • Berfungsi sebagai penghantar kuasa dan penggerak mesin.
  • Penghantaran ini berlaku menerusi aci yang memegang gear-gear.
  • Arah penghantaran yang dibuat terpulang kepada kedudukan aci sama ada selari, bersilang dan bersudut
  • Di gunakan untuk menghubungkan semua bahagian yang berputar dan menukar kelajuan sesebuah mesin.
  • Mempunyai gigi untuk membolehkan gear bersirat dengan pasangannya.



BERSUDUT

BERSILANG

SELARI




























Gear Taji

  • Biasanya dipasang antara dua aci yang selari.
  • Kebanyakkan alat yang menggunakan gear ini adalah seperti yang terdapat dalam mesin basuh, mesin faks, mesin pencetak dan "cordless screw driver"
  • Kelebihan : Mudah disesuaikan, mudah didapati dan murah.
  • Kelemahan : Bising akibat perlanggaran antara gigi semasa pergerakan.
GEAR TAJI


Gear Serong (Bevel Gear)

  • Digunakan untuk memandu aci yang dipasang pada sudut 90 antara satu sama lain.
  • Didapati pada alat gerudi tangan dan alat pengadun elektrik.
GEAR SERONG

Gear Belitan (Worm Gear)


  • Digunakan untuk mengurangkan kelajuan mesin.
  • Didapati pada mesin mudah alih dapur seperti "food mixer"

GEAR BELITAN


Gear Rak dan Pinan (Rack And Pininon)


  • Gear ini digunakan untuk menukarkan gerakan putaran atau sebaliknya.
  • Banyak digunakan pada stereng kereta dan kelengkapan elektronik moden seperti pemain cakera padat.

GEAR RAK DAN PINAN


Gear Heliks


  • Digunakan dalam mesin yang memerlukan mekanisme kelajuan tinggi seperti dalam kotak gear kereta untuk menukar kelajuan rendah kepada kelajuan tinggi.
  • Gear ini berbentuk heliks dan bersudut dengan paksi gear.
  • Direka untuk mengurangkan bunyi bising, beroperasi lebih licin berbanding gear taji.
  • Digunakan untuk menghubungkan dua gandar yang selari.

GEAR HELIKS



Sumber Rujukan:

1. http://ciptawangsa.blogspot.my/
2. http://cikgunurulsblog.blogspot.my/
3. http://technicalprotocol.blogspot.my/2010/08/blog-post.html
4. https://wanaznee.wordpress.com/
5. http://lotisvilla.blogspot.my/
6. https://sites.google.com/
7. https://suaranyawa.wordpress.com/

3 ulasan: